Βιταμίνη D: Η Βιταμίνη του ήλιου και ένας σύμμαχος υγείας

Αν και ζούμε σε μια χώρα που χαίρεται καθημερινά την ηλιακή ακτινοβολία πάνω από τον μισό πληθυσμό πάσχουμε από ανεπάρκεια βιταμίνης D.
Η βιταμίνη D είναι μια λιποδιαλυτή βιταμίνη που δεν την βρίσκουμε σε πολλά τρόφιμα, κυρίως την συναντάμε στα ψάρια και στα αυγά. Η κύρια πηγή απορρόφησης όμως για τον άνθρωπο θεωρείται η ηλιακή ακτινοβολία. Το σώμα μας δημιουργεί βιταμίνη D από τη χοληστερόλη όταν εκτίθενται σε υπεριώδες φως, όπως το ηλιακό.

Ο ρόλος της βιταμίνης D
Ο κύριος ρόλος της βιταμίνης D είναι να συμβάλει στη διατήρηση των επιπέδων ασβεστίου και φωσφόρου στο σώμα, βοηθώντας τον οργανισμό μας να τα απορροφήσει καλύτερα. Η βιταμίνη D βοηθά επίσης στην ανάπτυξη των οστών, οπότε χωρίς αρκετή βιταμίνη D, τα οστά δεν θα σχηματιστούν σωστά, πράγμα που θα μπορούσε να οδηγήσει σε ραχίτιδα στα παιδιά και οστεοπόρωση σε ενήλικες. Ορισμένα άλλα συμπτώματα μπορεί να περιλαμβάνουν πόνο των οστών και μυϊκή αδυναμία. Οι κύριες ομάδες ατόμων που κινδυνεύουν από ανεπάρκεια βιταμίνης D είναι τα βρέφη που θηλάζουν, οι ηλικιωμένοι, τα άτομα με περιορισμένη έκθεση στον ήλιο, τα άτομα με σκουρότερο δέρμα και τα παχύσαρκα άτομα. 

Ήξερες ότι ένα αντηλιακό με δείκτη προστασίας 10 μπλοκάρει σε ποσοστό 90% τη σύνθεση της βιταμίνης D.

Συμπληρώματα βιταμίνης D
Στην αγορά συμπληρωμάτων, η βιταμίνη D πωλείται σε δύο μορφές, D2 και D3, η τελευταία των οποίων είναι παρόμοια με εκείνη που παράγεται από το σώμα μας όταν έρχεται σε επαφή με τον ήλιο . Mια καλή δόση θα πρέπει να πέφτει κάπου μεταξύ 1.000 IU και 2000 IU ανά ημέρα . Αυτές οι δοσολογίες έχουν αποδειχθεί ασφαλείς, καθώς το ανώτατο όριο για τη βιταμίνη D έχει οριστεί σε 4.000 IU .Συνιστάται επίσης η λήψη βιταμίνης D σε γεύμα με κάποια πηγή λίπους, όπως τα ιχθυέλαια.

Πλεονεκτήματα βιταμίνης D
Εκτός από το να ενισχύσουμε και να διατηρήσουμε τα οστά μας ισχυρά, οι μελέτες δείχνουν ότι η χορήγηση συμπληρώματος βιταμίνης D έχει και άλλα πολλά οφέλη για την υγεία. Έρευνα έδειξε ότι η λήψη μέτριας δόσης βιταμίνης D, 700 IU έως 1.000 IU, μπορεί να βοηθήσει στην αύξηση της μυϊκής δύναμης, καθώς μείωσε στους συμμετέχοντες το ποσοστό πτώσεων κατά 19%. Μπορεί επίσης να συμβάλει στην αύξηση της νοημοσύνης και της ανοσοποιητικής υγείας, ενώ παράλληλα συμβάλλει στην πρόληψη ορισμένων ασθενειών, όπως οι καρδιακές παθήσεις και ο διαβήτης . Κάποιοι υποδηλώνουν επίσης ότι η βιταμίνη D θα μπορούσε να έχει επίδραση στον κίνδυνο για κάποιους τύπους καρκίνου.

Έρευνες έδειξαν: ότι η βιταμίνη D θα μπορούσε να βοηθήσει στην πρόληψη των καρκίνων του παχέος εντέρου, του προστάτη και του μαστού.

Συνεχώς νέα στοιχεία δείχνουν την σημασία της βιταμίνης D στη συνολική υγεία, ελέγξτε λοιπό τα επίπεδα σας , αν δεν το έχετε ήδη κάνει και φροντίστε τον εαυτό σας για να σας φροντίσει!

 

Από την Έλενα Κούβδου
Κλινική Διαιτολόγο - Διατροφολόγο
Πλαστήρα 12 Βούλα
Master Practitioner in Eating Disorders 
Παγκόσμια πρωταθλήτρια Υδατοσφαίρισης