Μανιτάρι μαγικό!

Το μανιτάρι αποτελεί για πολλούς μια από τις εκλεπτυσμένες και αγαπημένες τροφές. Η έκφραση «μανιτάρι μαγικό»  μάλλον δεν είναι τυχαία, αφού είναι ένα τρόφιμο υψηλής διατροφικής αξίας. Ας το γνωρίσουμε όμως καλύτερα.
Μανιτάρι ή Αμανίτης

Η λέξη μανιτάρι είναι υποκοριστικό της αρχαιοελληνικής αμανίτης. Τα μανιτάρια στην πραγματικότητα είναι μια κατηγορία μυκήτων τα οποία στερούνται χλωροφύλλης και τρέφονται από νεκρή οργανική ύλη. Το κυρίως μέρος του μύκητα είναι υπόγειο και το ορατό μέρος του έχει συνήθως ομβρελοειδη μορφή. Υπάρχουν χιλιάδες είδη μανιταριών σε ολόκληρο τον κόσμο ενώ στην Ελλάδα μέχρι στιγμής είναι καταγεγραμμένα  περίπου 3.000.

Ιστορικά στοιχεία
Στην αρχαιότητα οι Έλληνες και οι Ρωμαίοι τα θεωρούσαν μια εκλεκτή τροφή, ισάξια των θεών ενώ γνωστές θεωρούνταν και οι θεραπευτικές ιδιότητες των μανιταριών. Οι Φαραώ της Αρχαίας Αιγύπτου εξασφάλιζαν για τον εαυτό τους όλη τη σοδειά μανιταριών, πιστεύοντας ότι προσφέρουν αθανασία.

Διατροφική Αξία Μανιταριού
Το μανιτάρι είναι πλούσιο σε πρωτεΐνες υψηλής βιολογικής αξίας. Αυτό το καθιστά βασική τροφή για τους χορτοφάγους αφού υποκαθιστά τις πρωτεΐνες του κρέατος και θεωρείται από τα τρόφιμα που μπορούν να υποκαταστήσουν το κρέας . Έχει επίσης υψηλή περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες, λίγους υδατάνθρακες και ελάχιστη ποσότητα λίπους. Για αυτό και οι θερμίδες του είναι ελάχιστες.
Ένα ακόμη στοιχείο, που κάνει τα μανιτάρια πολύτιμη τροφή, είναι η υψηλή περιεκτικότητά τους σε βιταμίνες συμπλέγματος Β , φυλλικό οξύ, σίδηρο, μαγνήσιο αλλά και  βιταμίνη D η οποία βοηθά στην απορρόφηση του ασβεστίου. Σημαντική είναι και η αντιοξειδωτική δράση και οι ιδιότητες των μανιταριών. Τα μανιτάρια είναι άριστη πηγή μετάλλων και ιχνοστοιχείων όπως σελήνιο, χαλκός, κάλιο, φωσφόρο, ψευδάργυρο και μαγγάνιο. Πιο συγκεκριμένα 100 γρ μανιταριών μας προμηθεύουν με 30 mg σεληνίου και 0,6 mg χαλκού, δηλαδή καλύπτουν το 45% και 30% αντίστοιχα των ημερήσιων αναγκών μας στα δύο αυτά  αντιοξειδωτικά ιχνοστοιχεία.

Ήξερες ότι …
Τα 100 γρ. μανιτάρι αποδίδουν 23 θερμίδες. Αυτό το χαμηλό θερμιδικό κόστος οφείλεται στο γεγονός ότι το 95% του βάρους του αποτελείται από νερό, ενώ είναι φτωχό σε λίπος και υδατάνθρακες.

Tip για vegetarian
Συνδυάστε το ρύζι ή τα μακαρόνια με μανιτάρι για να φτιάξετε ένα πιάτο με υψηλή πρωτεϊνική αξία, αφού τα μανιτάρια περιέχουν ένα αμινοξύ την λυσίνη που λείπει από τα δημητριακά.

Καλή διάθεση με μανιτάρι
Τα μανιτάρια θεωρούνται καλή πηγή τρυπτοφάνης ενός αμινοξέος που παίζει ουσιαστικό ρόλο στην καλή μας διάθεση. Τα 100 γρ. μανιταριού καλύπτουν το  1/5 των ημερήσιων αναγκών μας σε τρυπτοφάνη.

Όπλο καταπολέμησης για τον καρκίνο
Τα μανιτάρια βοηθούν στην πρόληψη διαφόρων μορφών καρκίνου. Με πιο γνωστές τον καρκίνο του παχέος εντέρου και του μαστού . Πιο συγκεκριμένα έρευνες έχουν δείξει ότι ακόμη και το απλό άσπρο μανιτάρι μπορεί να έχει ρόλο στην πρόληψη ή θεραπεία του καρκίνου του μαστού. Αφού μια ουσία που περιέχετε στο  άσπρο μανιτάρι βρέθηκε ότι μπορεί να καταστείλει σε καλλιέργειες τον πολλαπλασιασμό κυττάρων του μαστού. 


Θεραπευτική αξία
• Oι δραστικές ουσίες που περιέχονται στο μανιτάρι ενεργοποιούν και θωρακίζουν το ανοσοποιητικό σύστημα και καταπολεμούν την κόπωση.
• Μειώνουν τα συνολικά επίπεδα της χοληστερίνης
• Έχουν ισχυρή αντικαρκινική και αντιική δράση.
• H βιταμίνη B12 που περιέχετε στα μανιτάρια είναι αναγκαία για την καλή σύσταση του αίματος, για τη σωστή λειτουργία του νευρικού συστήματος και για την ενίσχυση της μνήμης.
• Η βιταμίνη Β2 που επίσης περιέχεται βοηθάει στην ανάπτυξη και την αναπαραγωγή, στη διατήρηση της υγείας του δέρματος, των νυχιών, των μαλλιών και των ματιών και βελτιώνει το μεταβολισμό επίσης μπορεί να μειώσει τη συχνότητα των πονοκεφάλων σε άτομα που πάσχουν από ημικρανίες.
•  Η βιταμίνη Β3 άλλη μια βιταμίνη που υπάρχει στο μανιτάρι προφυλάσσει από τη νόσο του Alzheimer's, αλλά και άλλα προβλήματα μνήμης που σχετίζονται με την ηλικία.
• Το φυλικό οξύ  (περιέχεται στα μανιτάρια αλλά και σε πράσινα φυλλώδη λαχανικά, τα φρούτα, τα καρύδια και τα όσπρια) μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο εκδήλωσης καρδιαγγειακών νοσημάτων κατά 16% και των αγγειακών εγκεφαλικών επεισοδίων κατά 24%.
• Τέλος το κάλιο που περιέχεται συμβάλλει στην καλή λειτουργία της καρδιάς, στη ρύθμιση των υγρών του σώματος καθώς και στη καλή μυϊκή και νευρική λειτουργία. Τα μανιτάρια είναι ιδανικά για άτομα με αυξημένη αρτηριακή πίεση καθώς είναι πλούσια σε κάλιο και παράλληλα πολύ χαμηλά σε νάτριο.


Από την Έλενα Κούβδου
Κλινική Διαιτολόγο - Διατροφολόγο
Πλαστήρα 12 Βούλα
Master Practitioner in Eating Disorders 
Παγκόσμια πρωταθλήτρια Υδατοσφαίρισης