Χαλβάς από ταχίνι: Το παραδοσιακό σαρακοστιανό super food

Συνηθίζουμε να τον τρώμε την Καθαρά Δευτέρα και καθ’ όλη τη διάρκεια της νηστείας. Μιλάμε φυσικά για τον χαλβά από ταχίνι, ένα τρόφιμο με μεγάλη ιστορία αλλά και πολλούς λάτρεις σε όλο τον κόσμο.

Η ονομασία του προέρχεται κατά πάσα πιθανότητα από την αραβική ρίζα hulw (χαλβά) που σημαίνει γλυκό. Μπορεί κανείς να τον συναντήσει σε διάφορες παραλλαγές σε χώρες των Βαλκανίων, στη Μεσόγειο και στη Mέση Ανατολή. Δεν είναι γνωστό πότε ακριβώς ήρθε στην Ελλάδα, αλλά πιθανολογείται ότι πέρασε στην ελληνική κουζίνα προς το τέλος του 12ου αιώνα. Στην Ελλάδα η κατανάλωση του χαλβά από ταχίνι αναπτύχθηκε μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή, με την έλευση των Ελλήνων Μικρασιατών που είχαν την παράδοση και την τεχνογνωσία παρασκευής του προϊόντος.

Παρασκευάζεται από ταχίνι (πολτό από σησάμι), το οποίο παραδοσιακά συνδυάζεται με σιρόπι ζάχαρης ή μέλι ή πετιμέζι, ενώ στο χαλβά εμπορίου χρησιμοποιείται επίσης γλυκόζη, φρουκτόζη ή χαρουπόμελο  και έχει μαστιχώδη ινώδη υφή. Ο χαλβάς θεωρείται ένα από τα κορυφαία και πιο πλήρη σε θρεπτική αξία τρόφιμα. Ο λόγος φυσικά εντοπίζεται στις ιδιότητες των συστατικών του σουσαμιού αλλά και των ξηρών καρπών που μπορεί να περιέχει και τον συγκαταλέγουν σε ένα πραγματικό super food!

Μια πολύ καλή πηγή φυτικής πρωτεΐνης
Είναι πλούσιος σε πρωτεΐνη και αμινοξέα υψηλής βιολογικής αξίας, όπως η μεθειονίνη, η τρυπτοφάνη, η λευκίνη και η αργινίνη.

Πηγή ενέργειας
Αποτελεί  πηγή άμεσης ενέργειας για τον ανθρώπινο οργανισμό, λόγω τόσο των σακχάρων που περιέχει αλλά και της βιταμίνης Β1. Η βιταμίνη Β1 βοηθά το σώμα να μετατρέψει τους υδατάνθρακες σε ενέργεια.

Τονώνει το νευρικό μας σύστημα
Περιέχει τις βιταμίνες Β1 , Β2 και νιασίνη που βοηθούν στην καλή λειτουργία του νευρικού συστήματος.

Ενισχύει την άμυνα του οργανισμού και προστατεύει τα οστά μας
Παρέχει στον οργανισμό απαραίτητα μέταλλα και ιχνοστοιχεία. Σελήνιο και ψευδάργυρο που σχετίζονται με την καλή λειτουργία του ανοσοποιητικού μας, αλλά και ασβέστιο που αποτελεί βασικό συστατικό των οστών μας.

Ένα φυσικό φάρμακο για την καρδιά μας
Ίσως όμως το βασικότερο διατροφικό χαρακτηριστικό του χαλβά είναι το ότι εμπεριέχει ένα συνδυασμό συστατικών που προάγουν την καλή υγεία της καρδιά. Πιο συγκεκριμένα είναι πλούσιος σε καλής ποιότητας μονοακόρεστα και πολυακόρεστα λιπαρά και βιταμίνη Ε. Το πιο σημαντικό όμως είναι το ότι περιέχει μια ιδιαίτερη κατηγορία αντιοξειδωτικών συστατικών που λέγονται λιγνάνες, με κυριότερες τη σεσαμίνη και τη σεσαμολίνη. Ερευνητικά στοιχεία συνδέουν τις λιγνάνες με μείωση της χοληστερόλης, έλεγχο της αρτηριακής πίεσης και καλύτερη υγεία της καρδιάς και των αγγείων.

Προσοχή στις θερμίδες του
Λόγω της υψηλής περιεκτικότητας του σε λιπαρά, μας δίνει πολλές θερμίδες. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι ένα μικρό κομμάτι χαλβά 30 γραμμαρίων μας δίνει περί τις 150 – 200 θερμίδες. Για το λόγο αυτό, άτομα που προσέχουν το βάρος τους ή είναι σε κάποιο πρόγραμμα απώλειας βάρους, θα πρέπει να προσέχουν ιδιαίτερα την ποσότητα που καταναλώνουν. Άλλωστε λόγω της περιεκτικότητάς σε λίπος και πρωτεΐνη μας χορταίνει εύκολα, ακόμη και σε μικρή ποσότητα. 

Σταματήστε λοιπόν να θεωρείτε τον «χαλβά του μπακάλη» αποκλειστικά γλυκό της Σαρακοστής και την επόμενη φορά που θα θέλετε κάτι γλυκό μην διστάσετε να επιλέξετε μια λεπτή φέτα ή ένα μικρό κομμάτι.

Από την Έλενα Κούβδου
Κλινική Διαιτολόγο - Διατροφολόγο
Πλαστήρα 12 Βούλα
Master Practitioner in Eating Disorders 
Παγκόσμια πρωταθλήτρια Υδατοσφαίρισης